onsdag 1 maj 2013

Sköna Maj!

Maj firades igår in hos Maj, Kerstin, Åsa och Kalle. Vi blev bjudna på grillat kött i olika former, bland annat korv till Truls stora förtjusning. Till dessert fick vi glass, grädde, maränger, banan och jordgubbar. Och det var jättegoda gubbar, det smakade verkligen sommar!
Efter maten var det dags att gå och titta på brasan, men Truls ville inte gå med, han gillade inte fyrverkerierna. Men när han drog ned mössan över ögonen så gick det bra. Och väl framme vid brasan, gick vi in och åt en varsin hallongrotta, då var det ok att vara kvar en stund. Någon sång eller fyrverkerier såg vi aldrig.
Vi stannade till en liten stund hos Maj, innan det var dags att gå hem och sova. Det var en trött liten kille som somnade på fem minuter när vi släckt lampan.

Första maj började med att jag (Pär) åkte till Sandviken för att köra en träningstävling på cykel, nivån på motståndet var från Sverigeelit ner till mig. Jag hängde på gruppen första hälften av första varvet, men sen blev det kuperat och de andra flög iväg på stigen. De gjorde sällskap med mina lungor som vid det här laget satt utanpå bröstkorgen. Men efter att ha kört lite lugnare på resten av det första varven, så gick de resterande tre varven ganska bra. Så efter 40 minuter högintensiv cykling var det dags att runda av och åka hem.

Efter lunch gick hela familjen ut, Hedvig somnade i vagnen, Elisabeth krattade och jag och Truls städade bilen. Truls lekte mest med vattenslangen och en liten lastmaskin i en grushög. Vi bytte även bilbarnstol, så nu ska Hedvig sitta fram i den stolen som Truls har använt i nästan två år och han ska sitta i sin nya stol i baksätet. Han fick själv välja på vilken plats han skulle sitta, och han ville sitta bak.
Sen drog vi iväg till Skidstavallen och fikade med Solums, vi kom på att vi inte träffat dem på länge och vi var nyfikna på hur stor mage Helena har. Den 18/5 är det planerat att Li ska bli storasyster, så kulan på Helenas mage var ordentligt stor.
Vi fikade bullar och chokladbollar, Elisabeth hade gjort små luriga kulor, så då fattade man inte hur mycket man ätit innan det var försent. Li och Truls lekte på hinderbanan, klättrade, åkte kana och spelade fotboll. Truls lärde sig att gå själv över vippbrädan. Det slutade iof med att han trillade av, men det gick bra, och han återfick lite av respekten för höjden, vilket nog bara var bra.

Efter mycket prat och lek så var det dags att åka hem och göra gillpremiär, en bit fläskfilé fick mätta våra magar tillsammans med lite ugnsrostade rotsaker och kall crème fraîche-bea. "-Jätte gott!" sa Truls och räknade till tio, på engelska! Det är hans nya grej, vi tror att han lärt sig det på dagis, fast vi vet inte, det kan komma från youtube också. Hedvig har också lärt sig saker, hon låter som en häst om man frågar henne. De blir stora snabbt, småkottarna.
Imorgon torsdag är det meningen att vi ska åka till Karlsbyn och sova kvar där, jag och barnen, utan mamman. Men jag känner mig rätt risig, har ont i lederna och i halsen. Jag gick till och med och lade mig tillsammans med Hedvig klockan 19. Vaknade när Elisabeth kom och lade sig, och jag känner mig inte bättre nu än för tre timmar sedan, så vi får se hur det blir med den där trippen till Dalarna...

Inga kommentarer: